Studier, Livet & Förberedelser

Denna blogg kommer handla om studier, stipendier, studieteknik, planering, organisation m.m allt för att du ska nå dina mål!

Texter

Kategori: Allmänt, Fritid, Jobb, Skola, Studieteknik, Utbildning, gymnasiet, läxor, metoder, plugg, prestation, prov, språk, stressigt, studier, svenska, träning

Något man får arbeta mycket med under sin skolgång är att skriva texter. Det kan vara allt från krönikor, argumentiva texter, referat till labbrapporter. Det som ka vara svårt med alla dessa texter är att få ett bra upplägg på dem samtidigt som man ska skriva utförligt. Ibland förstår man inte heller vad man ska göra eller vad själva ordet betyder.
 

Krönika:

· I en krönika ska du skriva ner dina egna åsikter, tankar och idéer. Du får gärna vara tankespridd genom att reflektera, argumentera och analysera. I en krönika kan det vara svårt att göra fel om man inte utesluter sina egna åsikter totalt. 

Essäer:

· Precis som i en krönika handlar essäer om att du diskuterar och resonerar kring ett ämne samt att du drar en slutsats. Skillnaden mellan dessa två är att en essä innehåller mer fakta som man använder sig av för att kunna resonera samt att man utgår från en frågeställning.  

Brödtext:

· En brödtext är inte speciellt komplex, men förvirrar ofta människor p.g.a. sitt namn till en början. När kommit underfund med namnet inser man att i en brödtext ska man skriva sina åsikter, tankar, värderingar och svara på frågeställningar. 

 

Slutsats:

· I en slutsats ska du sammanfatta ditt arbete och skriva vad du har kommit fram till. Några punkter som är bra att ha med är:

· Vad har du lärt dig och har du tidigare stött på detta ämne eller ett liknande ämne?

· Fanns det bra respektive dåliga saker med detta ämne? Hur upplevde du att denna uppgift var?

· Har du någon bättre idé eller plan som hade fungerat än den som användes i det ämnet du skrev? Gick det att ändra på något eller borde något ha gjorts annorlunda? Vad skulle hända isåfall?   

· Skriv också gärna ner varför det är viktigt att ha kunskap kring detta ämne, vad du och människor som har arbetat eller varit med om detta har lärt er. 

· Kunde man på något sätt förhindrat det som hände eller utvecklat det till det bättre?

 

Argumentiva texter:

· I argumentiva texter ska du göra precis som rubriken säger, argumentera. Du kommer antingen få ett ämne eller välja ett eget ämne där du ska argumentera för just detta. Väg för- och nackdelar, diskutera och förklara varför du väljer att argumentera för just din sak. 

· Det är bra om du börjar uppsatsen med att förklara vad du ska argumentera för och varför samt vad ämnet handlar om i stora drag. 

· Efter att du presenterat ämnet och det du ska argumentera för är det dags att börja argumentera. Tänk på att inte ha för många argument då det lätt blir "hål" i dem (har man för många argument utan väldigt säkra källlor är det mest troligt att argumentet inte håller i längden). Se över dina argument och balansera dem på det sätt att nivån inte sjunker/faller bort i texten.

· När man argumenterar är det viktigt att vara självsäker. Du ska veta vad du argumenterar för och hålla med till 100% gör du inte detta argumenterar du för fel sak. Var objektiv när du skriver texten och var säker på att du kan stå för det du skriver ut.   

· Till nästan alla texter ska man skriva en slutsats när man är klar som sammanfattar hela texten och "bevisar" vad du vill säga. 

 

Laborationsrapporter:

· Börja med att skriva en titel, den får inte vara för lång, helst bara 1 mening, men ska samtidigt sammanfatta det du arbetat med. 

· En inledning som förklarar vad ämnet handlar kring, vilka frågor du vill besvara samt din egen hypotes bör vara med innan du startar experimentet.  

· Läraren är alltid intresserad kring vad du använde samt hur ni gjorde för att komma fram till er slutsats. Börja med att skriva upp materialet snyggt och prydlig för att sedan skriva en lång text om hur ni utförde labben.     

· Vilka svar gav dig labben skriv också ner vad du tog reda på. Du kan använda dig av diagram, tabeller, text eller andra redovisningsformer för att visa ditt resultat.

· Efter du skrivit ner resultatet kan du börja reflektera kring varför du fick just det resultatet. Använde ni för lite av någon syra? Mätte ni fel? Hade ni för hög temperatur? etc. Skriv också ner om ni tog reda på något ni egentligen inte hade tänkt analysera. Här ska du också passa på att svara på frågor samt jämföra med din egen hypotes.      

· Det är bra om man skriver en labbrapport samma dag som man gjorde labben. På detta sätt får man en sammanhängande text och man glömmer oftast inte bort något. Har du inte möjlighet till detta se till att iallafall skriva ner lite anteckningar till senare.

· Se till att inte kopiera någon annans text eller använda dig av för mycket fakta. Läraren vill se att du själv förstår vad du har utfört och varför.

 

 

KOMMENTARER:

  • ROBERT HOFSTEDT säger:
    2014-02-26 | 09:44:05

    jag hoppas din blogg dör den suger hahahahhahhahahahhaha

    Svar: Synd att du känner så, däremot tvingar dig ingen att gå in här och läsa.
    Nalix

Kommentera inlägget här:

Allmänt
Läppglans blogglista.se Personligt bloggar